lördag 14 februari 2015

Digitala medier och modersmålsstöd

Nu har jag tittat på den senaste föreläsningen och börjat skriva texten till min mediedagbok. Jag funderar över mina och min dotters medievanor (sonen är för liten för att själv kunna välja vad han ska titta och lyssna på).

En fråga som jag just nu är intresserad av är: Hur kan digitala medier användas inom modersmålsundervisningen och i hemmet för att stödja modersmålsutvecklingen hos flerspråkiga barn. Många pedagoger och föräldrar använder dem, och jag ser själv att barnen lär sig en del genom att t.ex. titta på ryskspråkiga och spanskspråkiga filmer och videoklipp. Men hur mycket kan barn lära sig genom digitala medier? Hur ska de vara utformade och hur ska de användas för att ge bästa resultat? Det är något som skulle vara intressant att undersöka.

Häromdagen fick jag lite lästips från en lärare vid Umeå universitet. Den här artikeln är intressant.
Kanske har någon av lärarna eller deltagarna på den här kursen också tips på publikationer eller forskningsprojekt som är relaterade till det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar