måndag 2 mars 2015

Barns medievanor

Jag gör en enkätundersökning bland ryskspråkiga mammor som är med i en Facebookgrupp, Rysktalande mammor i Sverige, för att ta reda på vilka medier deras barn tycker om. Enkäten som jag har skapat i SurveyMonkey ligger ute på nätet.

Hittills är 84 barn med i undersökningen, men det kommer fortfarande nya svar, vilket gör att några siffror kanske måste uppdateras i efterhand. Man kan nog inte säga att undersökningen är representativ för alla rysktalande barn som bor i Sverige. Åldersfördelningen är ojämn, tvååringarna utgör en stor grupp. Och det är bara föräldrar som är med i Facebookgruppen som deltar. Men resultaten väcker ändå frågor och funderingar.

Man kan se att de allra flesta barnen ser animerade serier på nätet. De ryskspråkiga serierna som till exempel Masha och Björnen och Luntik tillhör favoriterna. De flesta föräldrar använder Youtube. Jag känner igen det de skriver. Mina barn brukar titta på samma filmer, och vi brukar också använda Youtube. Fast mina barn ser också filmer på spanska.

Masha och Björnen kan man se på Barnkanalen med svenskt tal. Och här är ett avsnitt av Luntik med engelskt tal.

Jag tycker att de ryskspråkiga (och i vårt fall även de spanskspråkiga) serierna bidrar till modersmålsutvecklingen. Jag märker tydligt hur min dotter hela tiden lär sig nya ord och uttryck för att titta på dem. Problemet med resurser som Youtube är dock att materialet är mycket blandat. Där finns både reklam och videoklipp som barn egentligen inte borde se. Och det är lätt för barnet att bara klicka på en "populär" eller "rekommenderad" länk.

Som förälder skulle jag gärna vilja se en reklamfri resurs med bara material av hög kvalitet som kan användas i lärande syfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar