måndag 9 mars 2015

Reklam på webbsidor för barn

I första uppgiften diskuterade jag både mina egna och mina barns medievanor. Här är bland annat vad jag skrev:

Det märks tydligt att Roxanas ryska och spanska ordförråd växer, och att även Emil lär sig nya ord tack vare böckerna. De flesta är överens om att böcker har en positiv effekt på barns lärande. När det gäller digitala medier är meningarna delade. Farhågorna är ofta överdrivna, vilket Plowman och McPake (2013) förklarar i sin artikel. Även rapporten från Medierådet (2010) visar att många föräldrar är positivt inställda till barnens användning av digitala medier. Jag känner mig inte oroad över användningen av de digitala medierna i sig. Däremot har jag funderingar över innehållet i medierna.
Generellt anser jag att de digitala medierna bidrar till mina barns lärande. Men de webbaserade resurserna måste användas under vuxnas kontroll. Det är lätt för ett barn att klicka på en länk som kan leda till en sida som inte är särskilt lämplig för barn. Youtube innehåller en hel del material som jag gärna vill att mina barn ska se, men även annat, till exempel reklam. Förutom att väcka habegär visar reklamannonserna ofta stereotypa könsroller, vilket även Fagerström och Nilsson (2008) noterar, och kan leda till utseendefixering. Naturligtvis försöker vi som föräldrar ha kontroll över barnens mediekonsumtion, men ju större barnen blir desto större möjligheter de har att själva välja vad de ska se.

Senast i morse gick min dotter in på en sida med spel för barn, gamebaby.net (som hon själv hade hittat och som riktar sig endast till barn) och möttes av en reklamannons med en ganska lättklädd kvinna och texten på svenska: "Träffa nöjeslystna singlar nu". Texten i en annan annons löd: "Fortfarande singel? Det är hon också". Men kvinnan på bilden var i alla fall påklädd, även om hennes klänning var i tajtaste laget.

Ja, min dotter är snart 5 år och fortfarande singel. Hoppas att reklam- och webbproducenter inte ser det som ett problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar