Det märks tydligt att Roxanas
ryska och spanska ordförråd växer, och att även Emil lär sig nya ord tack vare
böckerna. De flesta är överens om att böcker har en positiv effekt på barns
lärande. När det gäller digitala medier är meningarna delade. Farhågorna är
ofta överdrivna, vilket Plowman och McPake (2013) förklarar i sin artikel. Även
rapporten från Medierådet (2010) visar att många föräldrar är positivt
inställda till barnens användning av digitala medier. Jag känner mig inte oroad
över användningen av de digitala medierna i sig. Däremot har jag funderingar
över innehållet i medierna.
Generellt anser jag att
de digitala medierna bidrar till mina barns lärande. Men de webbaserade
resurserna måste användas under vuxnas kontroll. Det är lätt för ett barn att
klicka på en länk som kan leda till en sida som inte är särskilt lämplig för
barn. Youtube innehåller en hel del material som jag gärna vill att mina barn ska se, men
även annat, till exempel reklam. Förutom att väcka habegär visar reklamannonserna
ofta stereotypa könsroller, vilket även Fagerström och Nilsson (2008) noterar,
och kan leda till utseendefixering. Naturligtvis försöker vi som föräldrar ha
kontroll över barnens mediekonsumtion, men ju större barnen blir desto större
möjligheter de har att själva välja vad de ska se. Senast i morse gick min dotter in på en sida med spel för barn, gamebaby.net (som hon själv hade hittat och som riktar sig endast till barn) och möttes av en reklamannons med en ganska lättklädd kvinna och texten på svenska: "Träffa nöjeslystna singlar nu". Texten i en annan annons löd: "Fortfarande singel? Det är hon också". Men kvinnan på bilden var i alla fall påklädd, även om hennes klänning var i tajtaste laget.
Ja, min dotter är snart 5 år och fortfarande singel. Hoppas att reklam- och webbproducenter inte ser det som ett problem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar