onsdag 4 mars 2015

En EEG-undersökning

Igår genomgick jag en EEG-undersökning i forskningssyfte. EEG står för elektoencefalografi. Det är en metod som används för att registrera hjärnans aktivitet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroencefalografi (tillgänglig 2015 03 03).

Sådana undersökningar görs ofta av medicinska skäl, för att ställa rätt diagnos. I mitt fall rörde det sig i stället om ett experiment som pågår vid Stockholms universitet. En forskare sökte personer som pratar ryska och som har lärt sig svenska i vuxen ålder. Det var flera personer som kom. Under experimentet får man se påhittade ord, och utrustningen mäter hur hjärnan reagerar på dem.

Innan experimentet började fick jag fylla i en enkät och berätta vilka andra språk jag pratade. Jag pratar engelska, spanska, italienska, har ännu inte glömt estniskan helt och hållet, trots att jag sällan använder detta språk, och jag kan läsa och förstå mycket på några andra språk...
Under experimentet tänkte jag inte på något av dessa språk.
Men forskarna tror att dessa språkkunskaper KAN ha betydelse för hur min hjärna reagerar på olika ord, även om jag själv inte är medveten om det.

Nu väntar jag på att få läsa om undersökningen och resultaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar